Nog heel wat mensen staan negatief tegenover holebi’s. Vlaams minister van Gelijke Kansen Kathleen Van Brempt wil daarom een halt toeroepen aan het hokjesdenken. ‘Holebi’s en hetero’s kunnen daarbij de pot op!’
1. De reden tot actie

Onderzoek toonde aan dat 43,5% van de Vlaamse jongens een negatieve houding heeft ten opzichte van holebi’s, tegenover 23,5% van de meisjes. Daar kan iets aan gebeuren, dat vinden wij bij Jong & HiB ook.
2. De opbrengst

De opbrengst van de verkoop is integraal voor WISH, Werkgroep Internationale Solidariteit met Holebi’s. WISH is een vrijwilligersorganisatie die zich inzet voor holebi’s die wereldwijd worden gediscrimineerd, vervolgd, opgesloten en gefolterd op grond van hun seksuele geaardheid.

Op zich is dat ook al weer een heel goed initiatief, waar we ook achter staan.
3. De dragers

“F*ck holebi’s en hetero’s – Ik ben tolero” is de slogan die op de t-shirts staat die je kunt kopen in Brooklyn en Leeloo. Er zijn ook Boomerangkaartjes, affichage en advertenties. Muziekzenders TMF en JimTV ondersteunen de campagne. Hun VJ’s dragen de t-shirts.

Over de vormgeving zullen we ons een keertje niet uitspreken.
4. De aanpak

Net zoals bij de vorige actie tegen homofobie waar men kaartjes had met de slogan “vuile hetero!” kiest men resoluut voor de anti-reclame. Deze keer vervloekt men de hetero’s, vervloekt men de holebi’s. Ze zijn hokjesdenkers die niet buiten hun vakje denken. Hoe los je dat op? Door een nieuw hokje te bedenken natuurlijk, eentje die zichzelf anders noemt dan de rest. Eentje die toleranter is, naar eigen zeggen. Omdat volgens de inhoudelijke boodschap die wij ontvangen een hetero of holebi per definitie niet tolerant kan zijn uit zichzelf.

Anti-reclame werkt enkel als het heel goed bedacht is en de boodschap zeer duidelijk en goed overkomt, door een iets tegen te spreken wat de betrokkenheid met het product uiteindelijk toch versterkt. Het is schokkerend en ophefmakend, het valt op, maar het kan er ook ferm naast vallen.

Je versterkt de reeds bestaande negatieve houding, versterkt de mensen die reeds positief stonden en de mensen die neutraal zijn, blijven onverschillig. Dat is als het goed gaat. Hier snijdt men in het vlees van de tolerante mensen “ho! wacht even, ik weet niet of ik nog tolerant wil zijn, als ze mij ten schande maken”

Is anti-reclame een aangewezen medium om tolerantie te bevorderen? NEEN
Is deze aanpak een logisch gevolg van de inhoudelijke doelstelling? NEEN
Denk je dat er meer mensen toleranter zullen worden door deze campagne? Sterk betwijfelbaar, neen. Het sterkt de intolerantie.
Gebeurt er überhaupt iets met het begrip ‘negatieve houding’? Wij konden niets vinden die iets meer kan vertellen die in de richting gaat van moraal of informatie of gelijk wat. Je moet het zelf maar bedenken.
Schept de campagne minder hokjes? Het schept zelfs hokjes! De “tolero” voelt zich superieur aan de holebi én aan de hetero. Dat staat letterlijk te lezen in de slogan (al mogen we deze niet letterlijk opvatten – volgens de regels van de anti-reclame) De ‘tolero’ is de tolerante übermensch en fockt iedereen. Iedereen kan de pot op.

5. Onze conslusies

Goede bedoelingen in een barslechte verpakking. Coole gadgets met foute boodschap. Wie wil er nu zo’n racistisch t-shirt dragen? Fuck aan de tolero’s en wees gewoon jezelf. Je kan niet toleranter zijn door het dragen van een T-shirt. Je zou er goedkoop van afkomen mocht je dat wél kunnen.

Als we denken aan de mooie T-shirt actie van H&M voor HIV/Aids, slaat dit echt nergens op. Moeten we het kopen? Ja maar het is niet aan te bevelen. Jong & HiB bestaat gewoon uit tolerante hetero-, holebi- en transgenderjongeren die vinden dat een materialistisch bewijsstuk van superieur gedrag moet kunnen, maar gewoon nep is. Tolero’s zijn niet echt tolerant vanbinnen, ze schijnen tolerant te zijn.

Zonde dit is gemaakt.

(aan de mensen die al eentje gekocht hebben: het is je vergeven, want WISH kan die steun wel gebruiken)

Iets meer info?

nl.netlog.com/tolero
Gepost op 30 maart 2008 om 23u11