Steeds meer holebi’s worden aangemoedigd om een ‘holebi’ vakantie te nemen. Ook traditionele reisbureau’s houden speciale acties voor homo’s en lesbiennes. The International Gay and Lesbian Tourism Association (IGLTA) heeft zonet een voltijds manager – Carlos Kytka – aangesteld voor de Europese verkoop van holebi-toerisme te stimuleren.

Hij moet ervoor zorgen dat het toerisme specifiek gericht naar holebi’s, een volwaardig onderdeel wordt van de toeristische tak. De doelgroep bestaat immers vaak uit kinderloze gezinnen, waarvan beide partners verdienen. Hierdoor hebben ze meer budget om te spenderen aan vrijetijd.

Volgens Amerikaanse studies gaat 97% van holebi’s jaarlijks op vakantie, terwijl het nationale gemiddelde op 64% ligt. Europa is één van de topbestemmingen voor Amerikaanse homo’s, met Italië en Parijs als absolute favoriet. VisitBritain, Maison de la France, Toerisme Vlaanderen (Gayfriendly Flanders),.. brengen allemaal toeristische promo-campagnes om het holebiseksuele toerisme warm te maken voor een bezoekje aan hun land.

Het IGLTA werkt samen met zo’n duizend firma’s wereldwijd en is naast Amerika en Europa ook actief in Australië. Die mix van diverse gespecialiseerde reisbureau’s maakt de uitwisseling leerrijk en afwisselend. Carlos Kytka (44) heeft samen met zijn vriend Paul, een gay resort in zuiden van Frankrijk en vijftien jaar ervaring in beheren van vijfsterrenhotels in Londen, Berlijn en Wenen.

www.gaybruges.be
Gepost op 8 mei 2007 om 19u21