Holebifilm in de klas

Scholen zoeken steeds welke film geschikt is om voorlichting te geven over holebiseksualiteit. Filmmakers vinden het fijn om mee te werken aan een educatieve (tele)film. Maar wat is nu een goede voorlichtingsfilm? Daarover bestaan wel heel uiteenlopende opvattingen?

 

Meningsverschillen

Moet een goede voorlichtingsfilm over seksuele diversiteit een sterke boodschap hebben, of juist vragen oproepen? Moeten de hoofdpersonen normale types zijn om vooroordelen weg te nemen, of juist de diversiteit laten zien, waaronder biseksualiteit, transseksualiteit en travestie? Is een film over homojongens slecht omdat er geen lesbiennes, biseksuelen of transgenders in zitten? Moet een voorlichtingsfilm van een film-technisch hoog niveau zijn, of gaat het om het effect op het publiek? Is een documentaire van een uur geschikt als voorlichtingsfilm?
EduDivers in Nederland organiseert in samenwerking met de Global Alliance for LGBT Education en de Roze Filmdagen in het kader van het ARES project over film en homofobie een tweetal avonden met korte voorlichtingsfilms en een korte discussie achteraf.

Jongens en meidenavond

Op 17 maart worden films met een jongen in de hoofdrol, op 18 maart met een lesbisch meisje in de hoofdrol vertoond. De programma’s worden binnenkort gepubliceerd op rozefilmdagen.

Jongeren gratis!

De voorstellingen vindt plaats van 17:45 tot 19:30 in bioscoop Het Ketelhuis in Amsterdam West. Er zijn slechts 50 plaatsen beschikbaar. Het is daarom handig om te reserveren.

Digg This
Reddit This
Stumble Now!
Buzz This
Vote on DZone
Share on Facebook
Bookmark this on Delicious
Kick It on DotNetKicks.com
Shout it
Share on LinkedIn
Bookmark this on Technorati
Post on Twitter
Google Buzz (aka. Google Reader)

Trefwoorden:



Geef jouw mening