Scholen komen niet tegemoet aan de noden van jongeren rond seksuele- en voortplantingsonderwerpen. Dat blijkt uit een een bevraging bij 14- tot 17-jarigen uit Limburg, door masters in de gezondheidsvoorlichting Goele Jans en Birgit Thaels, onder leiding van professor dr. Marleen Temmerman (UGent), aan het ICRH (International Centre for Reproductive Health).

‘Jongeren vinden continuïteit belangrijk en gaven aan dat een jaarlijkse themaweek rond seksuele en reproductieve onderwerpen aangewezen is’, zeggen Jans en Thaels. ‘Inhoudelijk zou er meer aandacht geschonken mogen worden aan thema’s zoals aids, tienerzwangerschappen, abortus en gevoelens rond seksualiteit, en minder aan de klassieke thema’s zoals de bouw en werking van voortplantingsorganen.’

Uit de bevraging bleek ook dat meisjes over de thema’s liever met een externe persoon spreken en dan nog liefst een vrouw. ‘Die kan zich beter inleven in de leefwereld van de meisjes en deelt gelijklopende ervaringen op seksueel en reproductief gebied. Zo kan ze beter praten over menstruaties, voortplanting, zwangerschap en bevalling.’

Meisjes houden de lessen liever gescheiden van jongens. Die laatsten willen meer tijd besteden aan lestijden over anticonceptie en soa’s. Sommige meisjes vinden het voldoende het bestaan van de soa’s te kennen, zonder er verder op in te gaan. ‘Door lessen gescheiden te houden, kan een opsplitsing in thema’s gemaakt worden’, luidt het nog.

Bron: De Standaard